Liberecký kraj vlastní téměř 2080 kilometrů silnic nižších tříd, což představuje 86 procent komunikací na jeho území. V minulosti se podařilo zastavit chátrání a stav komunikací se začal pomalu zlepšovat především díky úvěru 750 milionů Kč a stamilionům z evropských fondů, dalších 500 milionů si kraj půjčil na opravu mostů. V posledních letech se však stav komunikací rychle zhoršuje a nemohou za to jen povodně, které v srpnu 2010 zasáhly polovinu území kraje, ale také rostoucí doprava.
V roce 2010 bylo v havarijním stavu zhruba 423 kilometrů silnic, loni už to bylo bezmála 780 kilometrů. Naopak ve výborném stavu bylo v roce 2010 přes 447 kilometrů silnic, loni už jen 191 kilometrů. Do rekonstrukcí silnic jdou přitom ročně stamiliony. Přednost však mají opravy škod po povodních z roku 2010, které přesáhly dvě miliardy korun a stále ještě nejsou zcela hotové. Velká část největších oprav bude dokončena v závěru letošního roku, někde se ale bude končit až v polovině příštího roku.
Stav komunikací také výrazně zhoršují přetížené nákladní automobily, proto se kraj letos rozhodl víc zaměřit právě na kamiony a rozšířit vážení. "V posledním roce bylo vážení zhruba o 40 procent méně než v minulosti, my ale do silnic dáváme nemalé prostředky, proto jsme se na to rozhodli víc zaměřit," uvedl hejtmanův náměstek Marek Pieter (Starostové). Přetížené nákladní vozy podle něj nejen ničí silnice, ale jsou v silničním provozu i nebezpečné. Liberecký kraj za vážení zaplatí 198.000 korun. "Jsou to peníze, které jsme vybrali na licencích pro kamionovou dopravu, takhle je vracíme zpět do dopravy," dodal Pieter.
zdroj: ČTK